023 8200 370 / 06 3002 2500 info@customoffice.nl

Regelgeving voor het inrichten  van kantoorruimte

De Nederlandse Arbo-wet (Arbobesluit) en het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) hebben wetten en regelgeving opgesteld voor het veilig en gezond inrichten van kantoorruimte.

NEN1824 (2010)

Door de veranderde manier van werken en nieuwe werkvormen zoals het hybride werken kunnen werknemers steeds flexibeler werken in tijd, plaats en duur. Bovendien is een vaste werkplek steeds onwaarschijnlijker en delen flexwerkers hun werkplekken.

De NEN1824 (2010) norm richt zich daarom op het aantal vierkante meters per werkplek en niet meer op vaste werkplekken (8 vierkante meter per medewerker). Daarbij gaat het niet alleen om het bureau en de bureaustoel, maar ook om de benodigde bewegingsruimte, kasten, type beeldscherm en zelfs vergaderruimte.

Regelgeving voor de berekening van kantoorruimte

De berekening van kantoorruimte in de NEN1824 (2010) is gebaseerd op de optelling van een aantal componenten, elk met een aandeel in het totaal.

Minimumoppervlakte:

  • 4 m² : basiswerkplek (stoel en circulatie)
  • + 1m² : werkvlak met flatscreen
  • + 1m² : lees- en schrijfvlak
  • + 2m² : ruimte voor uitleg van tekeningen
  • + 1m² : vrijstaande kast
  • + 1 m² : deur in ruimte
  • + 0,5 m² : vrijstaande ladeblok
  • + 1,5 m² : overlegruimte per persoon (=< 6 personen)
  • + 2m² : vergaderruimte per persoon (> 6 personen)

De volgende richtlijnen kunnen worden gebruikt om een soepele doorgang te bereiken:

  • 90 cm: doorgang
  • 90 cm: ruimte achter bureau tot muur/kast/obstakel
  • 120 cm: doorgang als looproute
  • 120 cm: ruimte achter bureau met passagemogelijkheid
  • 180 cm: zitten rug aan rug

Covid-19 tijdelijke aanvulling:

Minimumoppervlakte:

  • 7 m² : basiswerkplek (stoel en circulatie) met rondom vrije ruimte voor passerende mensen
  • 6 m²: basiswerkplek (stoel en circulatie) welke grenst aan een andere werkplek die niet in gebruik is of gescheiden is door scheidingswanden
  • 4 m²: basiswerkplek (stoel en circulatie) als er geen loopzone rondom is en de werkplek is afgeschermd door scheidingswanden of ronom lege werkplekken
  • + 5 m² : overlegruimte per persoon exclusief looproutes/toegang
  • + 5 m² : vergaderruimte per persoon exclusief looproutes/toegang. Maximaal 30 personen per vergaderruimte

Toe-/doorgangen:

  • 90 cm: doorgang bij vereiste 1,5m afstand of afscherming 
  • 210 cm: bij eenrichtingsverkeer langs andere personen of werkplekken
  • 300 cm: bij tweerichtingsverkeer zonder afscherming door scheidingswand

 

schets werkplekinrichting kantoor 3DD schets
2D Plattegrond van een werkplekinrichting

Regelgeving inrichten kantoorruimte

Arbobesluit  kantoorwerkplekken

In het Arbobesluit zijn richtlijnen opgenomen voor kantoorwerkplekken, zodat kantoren veilig en gezond kunnen worden ingericht. Artikel 3.19 van het Arbobesluit vormt de wettelijke basis voor de minimale afmetingen van kantoorwerkplekken. Artikel 3.19 stelt het volgende:

  • De afmetingen en het luchtvolume van de arbeidsplaats zijn zodanig dat de werknemer zonder gevaar voor de veiligheid, de gezondheid of het welzijn zijn arbeid kan verrichten.
  • De afmetingen van de arbeidsplaats zijn zodanig dat de werknemer bij het verrichten van zijn arbeid over voldoende bewegingsruimte beschikt.
  • Indien in verband met de aard van de arbeid niet aan het tweede lid kan worden voldaan, is in de nabijheid een andere open of besloten ruimte met voldoende bewegingsvrijheid voor de betrokken werknemers beschikbaar.

Covid-19 tijdelijke aandachtpunten:

  • Breng werkplek zoneringen aan zodat de looproutes  duidelijk zijn. Zoneringen mogen elkaar daarbij niet overlappen.
  • Extra aandacht voor hygiëne bij flexibel gebruik van werkplekken.
  • Geef duidelijk aan welke werkplekken wel/niet gebruikt mogen worden.
  • Zorg voor hygiëne van de werkplek.
  • Geef duidelijk aan hoeveel personen er maximaal zijn toegestaan in een vergader- of overlegruimte.

Service

Bouwtekening Icoon

Project Management

Onze projectmanagers regelen de  verbouwing of herhuisvesting van uw kantoor tot en met de inrichting en verhuizing.

Computer werkplek Icoon

Werkplek Optimalisatie

Met werkplek optimalisatie zorgen we voor een optimale inrichting van uw kantoorruimte en ideale opstelling van uw werkplekken die voldoen aan wet- en regelgeving

Icoon van een Interieur van een fauteuil met staande lamp

Interieur Ontwerp

Onze interieur ontwerpers staan garant voor een stijlvol interieur ontwerp en houden rekening met al uw wensen en eisen.

Icoon van een kantoor met een verfroller

Kantoor Verbouwing

Wij begeleiden de kantoor verbouwing vanaf  de bouwtekeningen, inkoop en bouw coördinatie, tot aan de oplevering.

Kantoorhuisvesting onder een vergrootglas Icoon

Kantoor Huisvesting Advies

Met onze Kantoorhuisvesting Advies Service behaalt u het beste rendement uit uw bestaande of nieuwe kantoorhuisvesting.

Icoon van 3 verschillende kantoorgebouwen naast elkaar

Gebouw Beoordeling

Elk gebouw is anders. Daarom is het ene gebouw beter voor uw bedrijf geschikt dan het andere. Wij zoeken voor u uit waar de verschillen zitten.

wet- en regelgeving inrichting kantoorruimte

Sinds 1994 adviseert Custom Office bedrijven bij het beoordelen van het meest geschikte kantoor, het realiseren van de ideale werkomgeving, het stylen en ontwerpen van inspirerende interieurs, het begeleiden van kantoorverbouwingen en het organiseren van  interne of externe verhuizingen.

Panorama nachtfoto aan de Thames in Londen - Skyline kantorengebied in Londen

De inrichting van uw kantoor begint hier

Meer weten?

Custom Office begeleidt en adviseert bedrijven bij de inrichting van het kantoor. Neem met ons contact op voor een vrijblijvend advies en offerte.

info@customoffice.nl
023 - 8200 370
06 - 3002 2500

contactformulier