023 8200370 / 06 30022500 info@customoffice.nl

Regelgeving voor het inrichten  van kantoorruimte

De Nederlandse Arbo-wet (Arbobesluit) en het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) hebben wetten en regelgeving opgesteld voor het veilig en gezond inrichten van kantoorruimte.

NEN1824 (2010)

Door de veranderde manier van werken en nieuwe werkvormen zoals het hybride werken kunnen werknemers steeds flexibeler werken in tijd, plaats en duur. Bovendien is een vaste werkplek steeds onwaarschijnlijker en delen flexwerkers hun werkplekken.

De NEN1824 (2010) norm richt zich daarom op het aantal vierkante meters per werkplek en niet meer op vaste werkplekken (8 vierkante meter per medewerker). Daarbij gaat het niet alleen om het bureau en de bureaustoel, maar ook om de benodigde bewegingsruimte, kasten, type beeldscherm en zelfs vergaderruimte.

Regelgeving voor de berekening van kantoorruimte

De berekening van kantoorruimte in de NEN1824 (2010) is gebaseerd op de optelling van een aantal componenten, elk met een aandeel in het totaal:

  • 4 m² : basiswerkplek (stoel en circulatie)
  • + 1m² : werkvlak met flatscreen
  • + 1m² : lees- en schrijfvlak
  • + 1m² : vrijstaande kast
  • + 1 m² : deur in ruimte
  • + 0,5 m² : vrijstaande ladeblok
  • + 1,5 m² : overlegruimte per persoon (=< 6 personen)
  • + 2m² : vergaderruimte per persoon (> 6 personen)
  • + 2m² : ruimte voor uitleg van tekeningen

De volgende richtlijnen kunnen worden gebruikt om een soepele doorgang te bereiken:

  • 90 cm: doorgang
  • 90 cm: ruimte achter bureau tot muur/kast/obstakel
  • 120 cm: doorgang als looproute
  • 120 cm: ruimte achter bureau met passagemogelijkheid
  • 180 cm: zitten rug aan rug

schets werkplekinrichting kantoor 3DD schets
2D Plattegrond van een werkplekinrichting

Regelgeving inrichten kantoorruimte

Arbobesluit  kantoorwerkplekken

In het Arbobesluit zijn richtlijnen opgenomen voor kantoorwerkplekken, zodat kantoren veilig en gezond kunnen worden ingericht. Artikel 3.19 van het Arbobesluit vormt de wettelijke basis voor de minimale afmetingen van kantoorwerkplekken. Artikel 3.19 stelt het volgende:

  • De afmetingen en het luchtvolume van de arbeidsplaats zijn zodanig dat de werknemer zonder gevaar voor de veiligheid, de gezondheid of het welzijn zijn arbeid kan verrichten.
  • De afmetingen van de arbeidsplaats zijn zodanig dat de werknemer bij het verrichten van zijn arbeid over voldoende bewegingsruimte beschikt.
  • Indien in verband met de aard van de arbeid niet aan het tweede lid kan worden voldaan, is in de nabijheid een andere open of besloten ruimte met voldoende bewegingsvrijheid voor de betrokken werknemers beschikbaar.

Service

Bouwtekening Icoon

Project Management

Onze projectmanagers regelen de  verbouwing of herhuisvesting van uw kantoor tot en met de inrichting en verhuizing.

Computer werkplek Icoon

Werkplek Optimalisatie

Met werkplek optimalisatie zorgen we voor een optimale inrichting van uw kantoorruimte en ideale opstelling van uw werkplekken die voldoen aan wet- en regelgeving

Icoon van een Interieur van een fauteuil met staande lamp

Interieur Ontwerp

Onze interieur ontwerpers staan garant voor een stijlvol interieur ontwerp en houden rekening met al uw wensen en eisen.

Icoon van een kantoor met een verfroller

Kantoor Verbouwing

Wij begeleiden de kantoor verbouwing vanaf  de bouwtekeningen, inkoop en bouw coördinatie, tot aan de oplevering.

Kantoorhuisvesting onder een vergrootglas Icoon

Kantoor Huisvesting Advies

Met onze Kantoorhuisvesting Advies Service behaalt u het beste rendement uit uw bestaande of nieuwe kantoorhuisvesting.

Icoon van 3 verschillende kantoorgebouwen naast elkaar

Gebouw Beoordeling

Elk gebouw is anders. Daarom is het ene gebouw beter voor uw bedrijf geschikt dan het andere. Wij zoeken voor u uit waar de verschillen zitten.

wet- en regelgeving inrichten kantoorruimte

Custom Office is de #1 kantoorhuisvesting service provider. Sinds 1994 helpen wij bedrijven bij het vinden en inrichten van het kantoorruimte, het toepassen van regelgeving conform arbobesluit en NEN1824, het stylen van interieurs, het coördineren van kantoorverbouwingen en bij de organisatie van interne of externe verhuizingen

Panorama nachtfoto aan de Thames in Londen - Skyline kantorengebied in Londen

Meer weten?

Wij zijn de full service provider voor de kantoorhuisvesting en geven u graag advies bij een verandering van uw huisvesting.

info@customoffice.nl
+31 (0) 23-8200370
+31 (0) 6-30022500

contactformulier

2 + 2 =